Pressmeddelande – Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck

Scanna streckkoden på den vara du ska köpa – och få fram varans hållbarhetsavtryck utifrån tio områden. I dag släpper Coop hållbarhetsdeklarationer på över 10 000 varor. Det är ett helt nytt och världsunikt sätt att hjälpa kunderna att göra mer medvetna val.

För 75 år sedan bröt Coop ny mark när man började med innehållsdeklarationer på livsmedel. I dag släpper Coop en lika viktig och revolutionerande deklaration för matvaror – hållbarhetsdeklarationen.

Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment.

Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val – ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige.

Coop har under två år utvecklat metoden att redovisa matvarors hållbarhetsavtryck, utifrån erkänd forskning och officiella data. Utifrån tio olika områden, som risken för påverkan på biologisk mångfald eller bristfälliga arbetsförhållanden, visas en varas påverkan på klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen redovisas i form av ett diagram.

Från och med i dag finns hållbarhetsdeklarationer tillgängliga för över 10 000 varor.

Med hållbarhetsdeklarationen får vi ett helt nytt sätt att se på mat. Nu kan vi ge tydligare information till våra kunder, och vi får också ett inköpsverktyg för att tillsammans med våra leverantörer succesivt förflytta vårt sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.

Klicka här för att läsa pressmeddelandet i sin helhet samt om de 10 områden som Coop har med i Hållbarhetsdeklaretionen

Källa: Coop blir först med att visa matens hållbarhetsavtryck | Coop Pressrum